Numer |
Temat i wymagania |
Słowa kluczowe |
1 |
Szkielet aplikacji MDI
- aplikacja MDI (multidocument interface)
- poprawne klasy poszczególnych typów okien
- poprawne funkcje obsługi komunikatów poszczególnych
typów okien
- tworzenie nowych okien roboczych po wybraniu pozycji
menu
- obsługa standardowych sposobów
ułożenia okien roboczych
|
- aplikacja MDI
- MDI frame window, MDI client window, MDI child
window
- rejestracja klas okna
- tworzenie okien
- funkcje obsługi komunikatów okien
|
2 |
Rysowanie figur geometrycznych, wypisywanie tekstu, obsługa klawiatury
- odmalowywanie tła okna określonym kolorem
- rysowanie prostych figur geometrycznych o losowych
kolorach i wypełnieniach
- rysowanie nowej figury w ustalonych odstępach
czasowych
- zmiana odstępu czasowego przy pomocy klawiatury
- wypisanie tekstu w ustalonym prostokącie przy możliwie
najlepszym wypełnieniu tego prostokąta
- wykorzystanie standardowego dialogu Windows do
wyboru fontu
|
- kontekst urządzenia (device context)
- GDI
- fonty
- timer
|
3 |
Użycie myszy do operacji graficznym, obsługa menu
- wybór z menu rodzaju rysowanej figury: prostokąt,
prostokąt z zaokrąglonymi rogami, elipsa
- zaznaczenie w menu aktualnie wybranego rodzaju
rysowanych figur
- rozpoczęcie rysowania przy naciśnięciu lewego
przycisku myszy, zakończenie przy puszczeniu przycisku
- poprawne reagowanie na puszczenie przycisku myszy
poza aktywnym oknem roboczym
- podczas rysowania figury przesłaniana zawartość
okna powinna być w jakiś sposób widoczna
- zapamiętanie wszystkich rysowanych figur z ich
atrybutami, aby zawartość okna mogła zostać odmalowana w przypadku
potrzeby jego odświeżenia
- umożliwienie zmiany rozmiaru prostokąta tekstu
poprzez przeciąganie myszą jego boków
- automatyczna zmiana kursora, na jeden ze
standardowych kursorów Windows wykorzystywanych przy zmianach rozmiarów,
po przesunięciu kursora na jeden z boków prostokąta
|
- menu okna
- komunikaty obsługi myszy
- kursory
|
4 |
Drag & drop
- zaprojektowanie bitmapy, która będzie przenoszona
- wymóg: kształt różny od prostokąta i prześwity (np.
obwarzanek)
- zapisanie bitmapy w zasobach programu i wczytywanie
jej podczas uruchamiania
- rozpoczęcie przesuwania bitmapy na obszarze
aktywnego okna roboczego po naciśnięciu lewego przycisku myszy na
nieprześwitującym fragmencie bitmapy
- zakończenie przenoszenia po puszczeniu lewego
przycisku myszy
- wyeliminowanie efektu mrugania podczas przenoszenia
- zwalnianie całej przydzielanej pamięci
|
- zasoby programu
- bitmapa i jej maska
- pomocniczy kontekst do rysowania
- raster operation
|
5 |
Obsługa transformacji (trybów mapowania), skrolowanie
zawartości okna
- ustawianie różnych transformacji w kolejnych
tworzonych oknach roboczych
- wyświetlenie nazwy użytej trasformacji w pasku
tytułowym okna
- pionowe i poziome skrolowanie zawartości okna
- minimalizacja czasu potrzebnego na odmalowanie
przeskrolowanego okna
- minimalizacja efektu mrugania
|
- transformacje (tryby mapowania)
- scrollbar
|
6 |
Dialogi
- modalny dialog wyboru koloru dla tła okien
roboczych i poszczególnych rodzajów rysowanych figur
- pokazanie na tym dialogu aktualnie wybranych kolorów
z możliwością ich zmiany
- wykorzystanie standardowego dialogu Windows do
wyboru koloru
- niemodalny dialog pokazujący aktualną datę i czas
systemowy w formacie wykorzystywanym w systemie
- modalny dialog umożliwiający wybór fontu i koloru
tekstu z podglądem aktualnie wybranych ustawień
|
- dialogi modalne (modal) i niemodalne (modeless)
- standardowe dialogi Windows
- kontrolki (controls)
- owner drawn controls
|
7 |
Zapis ustawień programu, standardowe kontrolki Windows
- automatyczny odczyt na początku i zapis na końcu
pracy programu wszystkich jego ustawień
- wykorzystanie plików INI i rejestrów
- oddzielny program demonstrujący możliwości jednej
ze standardowych kontrolek Windows
|
- pliki INI
- rejestry
- standardowe kontrolki Windows
|
8 |
Aplikacje w MFC, toolbar
- aplikacja MDI napisana przy użyciu MFC
- obsługa toolbar'a automatycznie tworzonego
przy tworzeniu aplikacji
- orientacja w podstawowych klasach MFC dla aplikacji,
dokumentów i widoków
|
- MFC
- architektura dokument/widok (document/view architecture)
- obsługa komunikatów w MFC
- control bars
|
9 |
Grafika w MFC
- przeniesienie wszystkich możliwości graficznych
aplikacji API do aplikacji MFC
- użycie dokumentów do trzymania wszystkich danych
pokazywanych w oknach roboczych
|
- obsługa kontekstów urządzeń w MFC
- klasy MFC dla obiektów GDI
- rysowanie w widoku danych dokumentu
|
10 |
Dialogi w MFC
- przeniesienie wszystkich dialogów wykorzystywanych
w aplikacji API do aplikacji MFC
- wykorzystanie mechanizmu MFC do wymiany danych pomiędzy
dialogiem i jego kontrolkami
|
- obsługa modalnych i niemodalnych dialogów w MFC
- obsługa kontrolek dialogowych w MFC
|
11 |
Zapis i odczyt dokumentów MFC, zapis i odczyt ustawień
programu
- zapis i odczyt dokumentów aplikacji MFC w formacie
binarnym przy użyciu serializacji
- zapis i odczyt dokumentów aplikacji MFC w formacie
tekstowym
- wykorzystanie standardowego dialogu Windows do
zapisu i odczytu plików
- zapis i odczyt wszystkich ustawień programu do
rejestrów z użyciem mechanizmów MFC
|
- architektura dokument/widok
- serializacja
- obsługa rejestrów w MFC
|
12 |
Widoki dokumentów MFC
- umożliwienie otwierania wielu widoków jednego
dokumentu
- wykorzystanie form view do przedstawienia i
modyfikacji danych dokumentu
- wyświetlanie dwóch widoków dokumentu w jednym
oknie podzielonym splitterem
|
|
13 |
Wielowątkowość
- utworzenie nowego wątku aplikacji MFC prowadzącego
obliczenia w tle (np. szukanie kolejnych liczb pierwszych)
- wyświetlanie wyników pracy nowego wątku w
specjalnym oknie
|
- wątki robocze i wątki interfejsu
- synchronizacja
|