Opis funkcjonalny


Wstęp    


VRPlaneRace jest projektem Gry komputerowej powstającej w ramach przedmiotu Virtual Reality.
Projekt jest symulatorem zachowania samolotu podczas wyścigu z innymi samolotami na określonej trasie z określonymi przeszkodami.
Projekt powstał głównie do użytku wewnętrznego zespołu i dla innych celów w ramach Przedmiotu, pozostając otwartym dla wszystkich zainteresowanych użytkowników. Po uruchomieniu użytkownik ma możliwość stworzenia własnego Wyścigu i podłączenia innych użytkowników lub podłączenie się do wyścigu, stworzonego przez innego użytkownika na innym komputerze. Powyższe czynności są dostępne w postaci menu po uruchomieniu programu. Zderzenie się Samolotów, zderzenie Samolotu z Terenem, zderzenie samolotu z Przeszkodą powoduje zakończenie wyścigu przez danego użytkownika.
Ponieważ jednym z celów jest "odczuwanie" lotu, więc bazowym urządzeniem do sterowania lotem Samolotu i wykonaniem manewrów jest Joystick.

Samolot    


Prosty model samolotu bez żadnych ruchomych elementów, którego zachowanie pozwala na sprawne sterowanie w celu zakończenia wyścigu oraz uzyskanie na urządzeniu sprzężenia zwrotnego odczuwalnych efektów w trakcie lotu, manewrach a szczególnie przy zderzeniach i rozbiciu. Sterowanie, działające siły i zachowanie są maksymalnie zbliżone do rzeczywistych.


Rys.1. Samolot, którym latamy.

Pas startowy    


Kawałek lądu, z którego Samolot w sposób zbliżony z istniejącym w rzeczywistości startuje. Lądowanie na Pas Startowy w sposób zbliżony z rzeczywistym nie powoduje rozbicia i zniszczenia samolotu i pozwala zakończyć pomyślnie wyścig.


Rys.2. Pas startowy na mapie.

Autpilot    


Autopilot po uruchomieniu wyprowadza maszynę na prosty tor lotu. Wyłączenie autopilota powoduję przejęcie kontroli nad samolotem przez gracza.

Teren    


Teren jest nieruchomym lądem i oceanem różnej wysokości. Wysokość lądu powinna jest wyraźnie widoczna dla sprawnego sterowania Samolotem i unikania, bądź obsługi zderzenia. W razie dotknięcia Samolotem terenu Samolot zostaje całkowicie zniszczony.


Rys.3. Mapa, na której prowadzona jest rozgrywka.

Dźwięk    


Muzyka − melodia grająca w tle podczas wyścigu.
Czynne Dźwięki − dźwięki oddziaływania samolotu (np.:odgłosy silnika, wiatru przy pewnych manewrach, starcie).